ЗОШ І-ІІ ст. с. Неслухів
Понеділок, 25.06.2018, 08:38
Вітаю Вас Гість | RSS
 
Головна РеєстраціяВхід
Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » 2016 » Березень » 2 » Займенник як частина мови
09:20
Займенник як частина мови

Мета уроку : сформувати уявлення про займенник як частину мови, звернути увагу на специфіку граматичного значення займенників, забезпечити засвоєння нових понять, визначень і форм; навчити знаходити займенники в тексті, визначати їхні морфологічні ознаки і синтаксичну роль; розкрити особливості вживання займенників; забезпечити засвоєння правопису, формування відповідних орфографічних навичок; виховувати культуру учнів через правильне використання займенників у власному мовленні.

Тип уроку : засвоєння нових знань і формування опорних умінь і навичок.

Форма : урок-дослідження.

 

Хід уроку

І. Вступна рефлексія.

  • Мовна казка

Давно це було. У країні Морфології стало неспокійно : зав’язалася суперечка між її мешканцями – частинами мови. Усі кричали, розмахували руками, доводили свої переваги над іншими.

         Уперед поважно й гордовито виступив Іменник, його перебив Прикметник, доводячи своє право. У розмову вступив Числівник, кажучи, що без нього не можна обійтися.

Слухав, слухав цю суперечку ще один мешканець країни, та урвався терпець, і він мовив : «Ми, Займенники, такі ж повноправні громадяни Морфології, як і ви».

 – Повноправні? – озвався Прикметник. – І які ж у вас на те права?

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Гра «Слово на захист».
  1. Що можна сказати на захист «гідності» займенника?
  2. Пригадайте, що ви знаєте про займенник з початкових класів?
  3. Які займенники ви знаєте?

 

ІІІ. Засвоєння нових знань і формування опорних умінь і навичок.

  • «Мозковий штурм»

Поміркуйте над походженням назви «займенник».

Усі учні класу мають змогу висловити свою думку, розмірковуючи над однією проблемою. Обирають ведучого і секретаря, який записуватиме всі ідеї на дошці. Пропозиції висловлюють по черзі, конкретно і стисло. Приймаються будь-які пропозиції, навіть неймовірні. Учитель на завершення висловлює свої ідеї.

  • Слово вчителя.

Префікс за- походить із прийменника за, який має просторове значення (за кимось, тобто позаду), синонімічний зі словом замість (попрацюй за мене, тобто замість мене). Ця роль – вживання замість імен – і дала назву «займенник». А колись, у давнину, не було стільки частин мови, як тепер. Іменники, прикметники, числівники входили до однієї великої групи, яка називалася «Імена».

Займенники вживають замість :

а) іменників (хлопець – він, країна – вона, сонце – воно);

б) прикметників (гарний – який, такий, батьків – чий, його);

в) числівників (шість – скільки, стільки, сьомий – котрий,цей, той).

А тепер, маючи ці відомості, спробуйте продовжити казку. Що відповіли б Займенники на свій захист, враховуючи : питання, на які вони відповідають, що вони означають, їхні морфологічні ознаки та синтаксичну роль?

  • Проблемно-пошукове завдання.

Клас об’єднуємо в чотири групи.

 

Завдання для 1-ї групи. Вправа №379. Виписати займенники , указати в них рід, число і відмінок. Усно сказати, на яке питання відповідають виписані займенники.

Ой сійтесь,сніги, ой не сійтесь рясні,

Не губіть ви останньої слави.

Гріє здалеку землю усмішка весни,

Пробиваються проліски, трави.

Не злякать вам нікого, холодні сніги,

Бо розтопче вас сонце блискуче,

І нечуваний сміх залуна навкруги,

Як тікати ви будете з кручі.

Ой, не сійтесь, сніги, ой, не сійтесь, рясні,

Згиньте в темній безодні навіки!

Хоча пізно, а все ж діждемось ми весни, -

Свята волі, і світла, і втіхи. (Олександр Олесь).

 

Завдання для 2-ї групи. Списати приказки. Підкреслити члени речення. З’ясувати синтаксичну роль займенників.

  1. У нього щодня день святого нероби.
  2. Пташка красна своїм пір’ям, а людина – своїм знанням.
  3. Хто ввечері скаче, той вранці плаче.
  4. Не той голова, що дужче кричить, а той, хто вміє навчить.
  5. Яка головонька, така й розмовонька.

 

Завдання для 3-ї групи. Прочитати речення. Пояснити чи правильно вжиті підкреслені займенники, чи відповідають вони змістові речення. Перебудувати речення правильно.

  1. Біля печі сиділа мати й дочка.
  2. В її жилах старечих руках поблискували старечі спиці.
  3. З неба сяяло сонце, по якому пропливали ріденькі хмари.
  4. Прийшли батьки старших учнів, яких зустріла вчителька.
  5. Пошили чобітки для дітей, які їм дуже подобаються.

 

Завдання для 4-ї групи. Вправа №373. Прочитайте загадки. Відгадайте їх. Усно обґрунтуйте свою думку щодо того, чому ж можна стверджувати, що це – загадки.

  1. Як не бий, він не заплаче, тільки сам завзято скаче.
  2. Купили кругленьке, думали – новеньке, а воно усе в дірках, труситься в руках.

Після 7-10 хвилин обговорення в групах, користуючись таблицею, яку вчитель вивішує на дошці, спікери доповідають про результати роботи групи.

 

 

 

 

 

Займенник

Іменникові займенники

Прикметникові займенники

Числівникові займенники

Займенник – повнозначна частина мови, яка узагальнено вказує на предмети, ознаки або кількість, не називаючи їх. За граматичними ознаками займенники співвідносяться з іншими частинами мови (іменниками, прикметниками, числівниками). Займенники виступають у ролі тих членів речення, що й частини мови, з якими вони співвідносяться. Слід пам’ятати : у науковій граматиці відзначається співвіднесеність займенників із прислівниками і виділяється клас прислівникових займенників : там, колись, десь, так, як, абияк, чому, навіщо тощо.

Я, ти, ми, ви, він, вона, воно, себе, хто, що, хтось, щось, хто-небудь, що-небудь, дехто, абищо, ніхто, ніщо тощо

Цей, той, такий, сам, кожний, усякий, увесь, мій, твій, свій, наш, ваш, їхній, який, чий, ніякий, нічий, деякий, якийсь тощо

Стільки, скільки, скількись, будь-скільки, аніскільки, котрий тощо

 

 

ІV. Підсумок уроку.

  • Оцінювання навчальних досягнень.

 

V.  Пояснення домашнього завдання.

Написати казку про займенник.

Категорія: З досвіду роботи Івашків Р.І. | Переглядів: 294 | Додав: school | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Рубрики
Методична робота [5]
Методична робота
Шкільні новини [6]
Шкільні новини
Накази по школі [7]
Накази по школі
Фотоальбом [3]
Фотоальбом
Вчителям [3]
Вчителям
З досвіду роботи Пишкович С.В. [17]
З досвіду роботи Пишкович С.В.
З досвіду роботи Івашків М.М. [15]
З досвіду роботи Івашків М.М.
З досвіду роботи Івашків Р.І. [12]
З досвіду роботи Івашків Р.І.
З досвіду роботи Купльовської Г. Г. [17]
Учнівське самоврядування [1]
Пошук
Календар
«  Березень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Архів записів
Copyright MyCorp © 2018
Безкоштовний хостинг uCoz