ЗОШ І-ІІ ст. с. Неслухів
Понеділок, 25.06.2018, 08:45
Вітаю Вас Гість | RSS
 
Головна РеєстраціяВхід
Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » 2016 » Березень » 1 » Матеріали для ляльки (2 урок)
18:35
Матеріали для ляльки (2 урок)

Урок  на тему: матеріали,  які  використовуються  для  виготовлення  ляльок.  Традиційні способи виготовлення ляльок . Одяг ляльки,  його  залежність від традицій українського національного вбрання.

Мета:

навчальна:ознайомити учнів із різними матеріалами,  які використовуються для виготовлення ляльок; навчити  деяким способам виготовлення ляльки; поглибити знання з традиційних способів виготовлення ляльок.

виховна: виховувати любов  до  рідного краю, відчуття красивого і корисного,  охайність,  вміння доводити  почату  роботу до кінця. Вчити  берегти свою  національну  культуру,

розвиваюча: розвивати художнє  мислення та фантазію, увагу, пам'ять, моторику рук, творчі здібності естетичний смак

Об'єкт праці : народна лялька

Дидактичні засоби: зразки виробів, ілюстрації; фотографії національних костюмів, карти інструкцій по виготовленню ляльки.

Інструменти та матеріали: тканина різних кольорів, нитки для вишивання, мереживо, тасьма, бісер для прикрас, ножиці, сентипон, довга солома, зразки ляльок, м’які матеріали, сухе зілля, трави, папір.

Трудові дії, прийоми та операції:  підбір матеріалів для виготовлення народної ляльки та складання плану роботи над проектом

Типуроку: комбінований

ХІД УРОКУ:

 І.   Організаційний момент

Ø Перевірка  наявності учнів та готовності їх до учбового заняття.

ІІ. Актуалізація опорних знань:

Усне опитування по групах (учні діляться на 4 групи, кожній групі було  домашнє завдання).

1 група- Лялька як самобутнє явище?

2 група - Які конструкційні особливості ляльок?

3 група - Чи існують магічні функції ляльок?

4 група - Національніособливості відмінності та схожість ознак?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

На попередньому уроці ми ознайомились і сьогодні повторили історію виникнення ляльки, конструктивні особливості, деякі функції ляльки, одну з тенологій виготовлення ляльки-мотанки.

А сьогодні ви дізнаєтесь  ще деякі традиційні способи виготовлення ляльок.

В Україні іграшки виробляли не тільки з твердих і пластичних матеріалів, а також із лози, соломи, рогози, довгої засушеної трави, тканини, кольорового паперу, картону.

Українська народна лялька є втіленням добра і лагідності. Це оберіг людської душі й долі, символ предків. Це символ Великої Матері, яка сотворила все суще і береже дотепер народжені нею душі.

ІV. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

V. Вивчення нового матеріалу

В Україні мотанки робили у кожній хаті де були діти. У мотанки не було обличчя, замість нього з ниток викладали хрест. Такі ляльки служили дітям не лише іграшкою, але й оберегом. А ще, мотанки замовляли, і тоді вони ставали магічними. Викликали чи зупиняли дощ або забирали на себе хворобу. Лялька-мотанка традиційно робилася не з нових тканин а з старих (зі старого одягу). Наприклад: якщо ляльку робили на одужання, то основною умовою було робити з ношеної тканини. Мотанка є домашнім оберегом, символом роду. Довга коса символізує довге і щасливе подружнє життя.

Існувало три типи ляльок-мотанок:

·        немовля

·        баба

·        молода дівчина

За призначенням вони були різні. Наприклад:

«Берегиня»- це лялька з піднятими руками, виготовляється на щасливе життя, збереження ладу в сім`ї, на жіноче щастя. (Додаток 4)

«Годувальниця»- робиться з великими грудьми, які символізують щасливе материнство. (Додаток 5)

«Травниця»-наповнюється особливим збором трав; виготовляється на міцне здоров`я або одужання.(Додаток 6)

«Зернушка(крупниця)»- наповнюється зернятами жита, пшениці, рису, гречки, гірчиці тощо. Це оберіг достатку. (Додаток 7)

«Нерозлучники»- у них одна спільна рука, на яку згодом, з народженням дітей, підвішуються лялечки-дітки. Таку ляльку прийнято виготовляти на весілля як оберіг на довге і щасливе подружнє життя. (Додаток 8)

Лялька повинна бути одягнена у світлу вишиту сорочечку, під'юпник (або нижня спідничка т.з. галька) і запаску. Всі елементи одягу є оберегами: спідниця символізує землю, сорочка позначає три часи - минулий, теперішній і майбутній; обов'язковими атрибутами є вишиванка та намисто, які уособлюють достаток. Також повинен бути головний убір - очіпок, стрічка чи хустка - що символізує зв'язок з небом. Символічним є те, що лялька-мотанка не шиється, а робиться лише за допомогою ниток, стрічок, шляхом намотування. Раніше кожна дівчинка повинна була вміти робити цей оберіг, тому дівчата до цього ставились так само відповідально, як і до вишивання шлюбного рушника.

У дохристиянські часи мотанки робили з найпростішого матеріалу – сіна, клаптиків тканини, ниток, стрічок. Люди знали, лялька не може бути на когось подібною. Мати, створюючи донці іграшку, ніколи б не наважилась намалювати очі, ніс або губи. Замість людських рис у неї на обличчі хрест – символ Сонця.

           З давніх часів в українських сім'ях молода мати, що чекала дитину|дитяти|, робила|чинила| ляльку-мотанку|, «Пеленашку» яка втілювала|уособлювала| собою майбутнє дитя. Перш ніж покласти в колиску новонароджену дитину|дитяти|, туди клали цю ляльку, і вона ставала оберігом| дитини|дитяти|, її захисницею, символом зв'язку дитини|дитяти| зі|із| своїм родом, і цей зв'язок захищав людину, де б вона не була.

VІ. Закріплення нових знань

Запитання на закріплення.

Ø З яких матеріалів можна виготовляти ляльки?

Ø Яке значення мала обрядова лялька?

Ø Призначення ігрової ляльки?

Ø Значення оберега для людей?

Ø Назвіть правила техніки безпеки при виготовленні народної ляльки?

4.1. Вступний інструктаж.

Сьогодні ми зробимо з|із| вами ляльку «Пеленашку».

1)    Правила користування інструкційною карткою.

2)    Показ прийомів 

3)    Правила техніки безпеки під час роботи.

4)    Завдання для учнів

4.2.Практична робота учнів.(Учитель стежить за дотриманням правил техніки безпеки, проводить демонстраційні інструктажі).

4.3.Поточний інструктаж ( тренувальні вправи по зразку)

4.4.Заключний інструктаж.

VІІ.Підведення підсумків .

На сьогоднішньому уроці ви ознайомились із різними, але між собою подібними техніками виготовлення ляльок. Всі гарно попрацювали практично дехто і теоретично  отримаєте різні оцінки і маленькі закладинки за активність.

1)Аналіз результатів проектної діяльності.

2) Аналіз характерних помилок, які допускали. Найбільшими помилками були:

3) Виставлення  вмотивованих оцінок.

Домашнє завдання:

 Опрацювати теоретичний матеріал. Замалювати ескіз  майбутньої ляльки для  захисту проекту.

 

 

Категорія: З досвіду роботи Пишкович С.В. | Переглядів: 160 | Додав: school | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Рубрики
Методична робота [5]
Методична робота
Шкільні новини [6]
Шкільні новини
Накази по школі [7]
Накази по школі
Фотоальбом [3]
Фотоальбом
Вчителям [3]
Вчителям
З досвіду роботи Пишкович С.В. [17]
З досвіду роботи Пишкович С.В.
З досвіду роботи Івашків М.М. [15]
З досвіду роботи Івашків М.М.
З досвіду роботи Івашків Р.І. [12]
З досвіду роботи Івашків Р.І.
З досвіду роботи Купльовської Г. Г. [17]
Учнівське самоврядування [1]
Пошук
Календар
«  Березень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Архів записів
Copyright MyCorp © 2018
Безкоштовний хостинг uCoz