ЗОШ І-ІІ ст. с. Неслухів
Понеділок, 21.05.2018, 13:43
Вітаю Вас Гість | RSS
 
Головна РеєстраціяВхід
Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » 2016 » Березень » 1 » Лялька з тканини (3 урок)
18:33
Лялька з тканини (3 урок)

Тема : Лялька з тканини  як самобутнє явище у побуті та мистецтві українців. Уособлення образу людини  в  ляльці.  Конструктивні  особливості стародавніх ляльок. Обрядово-магічні функції . Традиційні типи хатніх вузлових  ляльок.

Мета:

навчальна: навчити конкретним трудовими навикам при роботі з тканиною, нитками, на прикладі виготовлення лялки – мотанки;

виховна:познайомити учнів з|із| історією появи народної ляльки, з|із| обрядами і традиціями, пов'язаними з виготовленням ляльок; прищепити інтерес до культури своєї Батьківщини, до витоків|джерел| народної творчості;

розвиваюча: розвивати творчі здібності учнів та їх образне мислення, творчі здібності.

Об’єкт праці: лялька –мотанка

Дидактичні засоби: зразки виробів, ілюстрації; фотографії національних костюмів, інструкційні картки по виготовленню ляльки.

Інструменти та матеріали: клапті  білої тканинни та різнокольорової, нитки різнокольорові нитки, мереживо, тасьма, бісер для прикраси, ножиці.

Трудові дії, прийоми та операції: вибір моделей-аналогів народної ляльки та складання плану для роботи над проектом

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку.

 І.   Організаційний момент

Ø Перевірка  наявності учнів та готовності їх до учбового заняття.

ІІ. Актуалізація опорних знань:

2.1. Прийом  "Мозковий штурм":

Ø    Яка у вас найулюбленіша іграшка?

Ø    Як вона до вас потрапила?

Ø    Де раніше діти брали іграшки?

Ø    З якого матеріалу раніше виготовляли їх?

2.2.Виступи учнів з доповідями про українську народну іграшку.

Доповідь 1 учня. Українськi народнi iграшки роблять з рiзних матерiалiв, переважно природніх: з глини, тіста, дерева, соломи, лози, паперу та iнших. Де-не-де ще збереглися керамiчнi та дерев'янi iграшки - «лялька», «кiнь», «птах» тощо, датованi ХІХ столiттям. Глинянi забавки майже в ycix гончарських селах виробляли переважно жiнки i дiти гончарiв, а з окремих центрiв iграшки вивозили на ярмарок. Гончарi налaгодили виробництво свищикiв у виглядi коникiв, баранцiв, пiвникiв. Украї'нськi майстри роблять також дотепнi механiчнi забавки з рухомими деталями - Фiгурки з'єднаних планками ведмедiв, ковалiв, ткачiв, теслярiв, якi гарно "працюють" у парi в наслiдок руху планок. Українськi дiвчатка здавна гралися ляльками, зробленими з клаптиків тканини. Їх виготовляли для дiтей мами i бабусi. А також iграшки, пов'язанi з календарними обрядами. Haвесні мами випiкали для своїх дiтлахiв «жайворонки» з тіста, аби тi закликали за їхньою допомогою з вирiю пташок. На Рiздво пекли пряники - «пiвники» i «коники». На Великдень робили великодню ляльку-панянку з трави. Уci українськi iграшки навiть складно перерахувати: це свищики, мотанки, iграшковий посуд, човники, вiзочки, коники з вершниками, дзиги, вiтрячки, деркачi, фуркала, всiлякi цяцьки з кори, дерева, глини, соломи, з овочiв, квітів, трави тощо. Здебiльшого дiти виготовляли їx caмi

Доповідь 2 учня Стародавня лялька традиційно робилася без обличчя. Звичайно, у дітей були ляльки з вишитими або намальованими обличчями, але серед них обов'язково. Одна – безлика, тому що вважалося: лялька без обличчя має силу оберегу. Дитина грається з лялькою, а лялька її оберігає. Ляльку-берегиню робили із соломи, лика, лляного кужеля. Таких ляльок просто тримали в домі, щоб вони оберігали весь дім і сім'ю. Ляльки ці брали участь в житті сім'ї від народження до похорону. Берегиню робили вручну-вважалося, що колоти берегиню голкою не можна. Якщо лялька призначалася дитині,  тканину для неї не різали, а рвали руками. Сьогодні вже ніхто не дотримується таких суворих правил, але мобільна підвіска з ляльок-оберегів-бажана прикраса будь-якого дому. Лялечки, зроблені для захисту дітей (Кувади), вивішували над колискою після хрещення немовляти, щоб оберігати його від незліченних підступів злих духів. Зробити таку лялечку не складно. Головне - акуратність. У зв'язці може бути від 3 до 5 лялечок з різнокольорової тканини.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

     Вивчення нового матеріалу дозволить нам більш досконало познайомитися з історією виникнення та технологією виготовлення ляльки-мотанки для подальшого їх застосування при виготовлення ваших виробів.

ІV. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

V. Вивчення нового матеріалу

Все, що відбувалося|походило| навколо|навкруг| первісної людини, було незрозумілим, страшним і лякаючим для нього. З неба|піднебіння| лилася вода, стрілами падав вогонь (дощ і блискавка). Вода змивала і відносила житла, людей, посіви. Блискавки вбивали людей і худобу, підпалювали удома|вдома|. Сонце те ж не завжди було ласкавим до людини і землі|грунту|. Були часи, коли воно спалювало все засіяне, позбавляючи людей урожаю. Вітер виривав з|із| корінням дерева, руйнував житла. І людина задавалася питанням: "А хто|КТО| все це робить|чинить|"? І знайшов для себе відповідь: "Звичайно, це були вищі і могутніші|усемогутні| істоти - боги". І ось|от| люди подумали, а що коли створити зображення богів і дати їм імена? Тоді можна буде знати, у кого|КТО| просити|прохати| допомоги і захисту, кому|КТО|поклонятися. Так з'явилися|появлялися| боги: Сварог (вогню), Дажьбог (Сонця), Макошь (води, землі|грунт|, сімейного|родинного| вогнища|осередку| і рукоділля), Перун (грому і блискавки), Стрибог (вітру) та інші. Найчастіше зображали|змальовували| богів у вигляді людських фігур.

(Додаток1)

Напевно, це і були найперші ляльки в історії людства! Люди вірили їм, поклонялися, сподівалися|надіялися| на їх захист. Так перші ляльки полегшили життя стародавніх|древніх| людей.

Коли люди просили|прохали| про щось богів, то вони обов'язково приносили їм жертву. В давнину це були людські жертвопринесення. Але|та| одного разу|одного дня| комусь прийшла в голову думка|гадка|запропонувати в жертву замість живої|жвавої| людини - ляльку. Узяли поліно, обрядили його в хустку|платок| і сарафан і принесли в жертву богам. Боги жертву прийняли. Так лялька-поліно врятувала життя людини.

Поступово обряди жертвопринесення перетворилися на справжні|теперішні| свята. Різним богам почали|стали| приносити в жертву різних ляльок-чучел|опудал|, у|біля| яких були свої імена: Кострома, Моренна|морена|, Купало, Ярило і так далі. Наряджених ляльок з|із|піснями носили на руках, водили хороводи навколо|навкруг| них, затівали ігри, а потім "віддавали" богам - топили в річці|ріці|, спалювали на вогнищі|багатті|, розкидали по полях .

А  натомість - | просили|прохали| здоров'я, урожаю, любові|кохання|.

З|із| глибини століть|віків| прийшли до нас традиції виготовлення ляльок з|із| латочок|клаптиків|тканини. Іграшці надавалося магічне значення.

Та головне - спосіб творення і внутрішня основа лялькимає вузловий характер і робиться шляхом зав`язування і намотування шматочків тканини без допомоги голки. Ось чому лялька має назву ''мотанка''. До голови зі звисаючими кінцями хустки прив'язуються або накручуються клапті, що імітують сукню або спідницю, плахту, запаску, фартух. На голову одягається убір, інколи схожий на обрядовий убір нареченої.  

VІ. Закріплення нових знань

Робота над виконанням проекту:

4.1. Вступний інструктаж:

v    організація робочого місця, підбір інструментів та матеріалів для  

           виготовлення  народної ляльки;

v    правила безпечної  праці з інструментами;

v    алгоритм виконання роботи (звернути увагу на послідовність   

          виконання виробу)    Додаток 2                

v    демонстрування прийомів роботи.

 4.2. Самостійна робота учнів.

4.3. Поточний інструктаж

 4.4.Заключний інструктаж (короткий аналіз виконуваних робіт,аналіз характерних помилок, які допускали. )

 

VІІ.Підведення підсумків .

Вправа «Мої очікування»

У Вас на рабочих столах у кожного знаходиться аркуш з намальованою квіткою. Уважно розгляньте та виберіть:

Ваш настрій до початку уроку – поставте на пелюстці -  І

Під кінець уроку -  ІІ

(Додаток 3)

Фіолетова пелюстка - піднесений настрій

червоний - захоплений настрій

помаранчевий - бадьорий настрій

жовтий - приємний настрій

зелений - спокійний настрій

блакитний - сумний настрій

чорний - поганий настрій

На сьогоднішньому уроці ви ознайомились із різними, але між собою подібними техніками виготовлення ляльок. Всі гарно попрацювали практично і теоретично  отримаєте різні оцінки і маленькі закладинки за активність.

1) Аналіз результатів проектної діяльності.

2) Аналіз характерних помилок, які допускали.

3) Виставлення вмотивованих  оцінок.

4) Домашнє завдання : Опрацювати теоретичний матеріал . Замалювати ескіз ляльки, підготувати повідомлення на тему:

1 група- Лялька як самобутнє явище?

2 група - Які конструкційні особливості ляльок?

3 група - Чи існують магічні функції ляльок?

4 група - Національні  особливості відмінності та схожість ознак

 

Категорія: З досвіду роботи Пишкович С.В. | Переглядів: 330 | Додав: school | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Рубрики
Методична робота [5]
Методична робота
Шкільні новини [5]
Шкільні новини
Накази по школі [7]
Накази по школі
Фотоальбом [3]
Фотоальбом
Вчителям [3]
Вчителям
З досвіду роботи Пишкович С.В. [17]
З досвіду роботи Пишкович С.В.
З досвіду роботи Івашків М.М. [15]
З досвіду роботи Івашків М.М.
З досвіду роботи Івашків Р.І. [12]
З досвіду роботи Івашків Р.І.
З досвіду роботи Купльовської Г. Г. [17]
Учнівське самоврядування [1]
Пошук
Календар
«  Березень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Архів записів
Copyright MyCorp © 2018
Безкоштовний хостинг uCoz